: Насоченост : Понятия : Изисквания : Нормативни актове :

 

Насоченост

Законът за здравословни и безопасни условия на труд е насочен към осигуряване на здравословна и безопасна работна среда за съхраняване на здравето на работещите.

Законът за здравословни и безопасни условия на труд е задължителен за всички предприятия и организации, които развиват дейност, независимо от сферaта, в която я извършват, независимо от числеността на персонала и формата на собственост. Презумпцията на закона е значимостта и първостепенната важност на здравето и безопасността на работещите, пред останалите фактори, които въздействат на работния процес.

Задължението за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд чрез спазване на закона и поднормативните актове не е самоцел, то е предпоставка за успешно реализиране на икономическите приоритети на предприятията, при запазване на живота и здравето на работещите за създаване на благоприятна работна среда и постигане на дългосрочен положителен икономически ефект.

 

Понятия

Понятието “здравословни и безопасни условия на труд” влиза в употреба в България през 1997 година с приемането на Закона за здравословни и безопасни условия на труд. Цитираният закон е основният нормативен акт, който регламентира задълженията на работодателите в тази област.

В закона са изчерпателно изброени изискванията, относно вътрешнофирмената организация, ангажиментите на работодателя към служителите и основните изисквания към документалното оформяне на тази организация. Голяма част от изискванията заложени в закона са подробно регламентирани в други поднормативни актове – наредби, правилници, министерски постановления и др. Така например регламентираното в закона задължение за изграждане и учредяване на комитет или група по условия на труд е подробно развито в Наредба № 4 от 03 ноември 1998 г. за обучение на представителите в комитетите и групите по условия на труд; задължителното извършване на оценка на риска – в Наредба № 5 от 11 май 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска и пр.

За пръв път дейностите по “трудова медицина” са регламентирани в първия приет нормативен акт, относно службите по трудова медицина, а именно Наредба № 14 от 07 август 1998 г. за службите по трудова медицина (Обн. ДВ. бр. 95 от 14 август 1998 г). В началото на 2008 година посочената наредба е отменена с влизането в сила на Наредба № 3 от 25 януари 2008 година за условията и реда за осъществяване на дейността на службите по трудова медицина (Обн. ДВ. бр. 14 от 12 февруари 2008 г), приета на основание чл. 25б, ал. 4 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд. Съгласно новия нормативен акт всички служби по трудова медицина следва да са регистрирани или пререгистрирани по реда оказан в него от Министерство на здравеопазването.

Под “трудова медицина” законодателят визира звено, с възможност за фирмено, междуфирмено или външно изграждане, което в по-голямата си част консултира работодателите, относно задълженията и отговорностите им по цитирания закон, а така също и оказва активно съдействие при предприемане на мерки, относно изграждането и поддържането на безопасна и здравословна среда на работа, съхраняване здравето на служителите, увеличаване на работоспособността, намаляване на трудовия травматизъм и пр. Независимо от начина, по който е изградена службата по трудова медицина (като част от предприятието, звено към няколко работодатели или самостоятелно звено, обслужващо външни клиенти) нейният състав, дейност и правото да упражнява дейността си, се регистрират в Министерство на здравеопазването, след преминаване на процедура, относно качеството на работа и доказване на квалификацията на нейния състав.

Според нормативните формулировки, значенията на терминологията са:

"Здравословни и безопасни условия на труд" са такива условия на труд, които не водят до професионални заболявания и злополуки при работа и създават предпоставка за пълно физическо, психическо и социално благополучие на работещите лица.

"Работодател" е понятието, определено в § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Кодекса на труда, както и всеки, който възлага работа и носи цялата отговорност за предприятието, кооперацията или организацията.

"Работодател" е всяко физическо лице, юридическо лице или негово поделение, както и всяко друго организационно и икономически обособено образувание (предприятие, учреждение, организация, кооперация, стопанство, заведение, домакинство, дружество и други подобни), което самостоятелно наема работници или служители по трудово правоотношение.

"Предприятие" е всяко място – предприятие, учреждение, организация, кооперация, заведение, обект и други подобни, където се полага наемен труд.

"Трудова медицина" означава дейност от обсега на различни специалности, имаща за цел:

 

Изисквания

Изискванията на нормативните актове в сферата на здравословните и безопасни условия на труд предполагат съвместна работа между работодателите и службите по трудова медицина, основно в няколко направления:

Направеното изложение цели да покаже, че трудовата медицина не се съизмерва единствено с организирането и провеждането на медицински прегледи и изследвания или проследяване на здравословното състояние на персонала.

Трудовата медицина, в съвместителство с работодателя и служителите, представлява широк спектър от мероприятия, които да осигурят безопасна работна среда, ергономична и приветлива работна атмосфера, проявена грижа към здравето на служителите, повишена работоспособност и намален риск при работа.

 

Нормативни актове

Публикуването на изчерпателен списък на всички действащи нормативи в областта на здравословните и безопасни условия на труд е почти непосилна задача, с неясно предназнчение, поради спецификите в различните видове дейност, непрекъснато настъпващите промени в нормативната база и големите обеми трудносмилаема информация.

Последващото изложение представлява част от основните нормативни актове, събиращи съществени изисквания към работодателите, служителите и другите участници в работните процеси.


© MediaMED 2009